English
Regisztráció
bld 2015.04.02 Haász Miki
simsonbolt
igol
fer-vill
Az oldalon megjelenő bármilyen tartalomért annak szerzője felel.
A cikkek szerzői minden jogot fenntartanak.
Tudástár Javítási leírások Motor Karburátor tudnivalók Vizsi Pál

Karburátor tudnivalók. - Perge Dénes

Az S51-es simsonokat alapjában véve kétféle karburátor típussal szerelték.
Ezek a 16N1, és 16N3 típusok.
Ezeken belül volt több altípus is, de ezek csak kevés dologban térnek el egymástól, a felépítésük gyakorlatilag megegyezik.
A KR51/2 Schwalbe és SR50 típusok kaptak módosított változatot, de a 70ccm-es modellek is módosított verziót kaptak ezekből.
Magyarországra fojtott S51/1B-H40 illetve SR51/1B-H40 típusjelű motorok is érkeztek, melyek fojtottak voltak, akár csak az S51N-H típus. Ezek rövidebb tolattyús házzal ellátott karburátort kaptak, melyben nem emelhető fel teljesen a súber, ezáltal nem lehet teljes gázt adni neki. N1-es karburátornál régen az N-H típusnál ezt egy kivehető karikával oldották meg. A fojtott példányok hosszabb kipufogókönyököt, a henger perselyében alacsonyabb kipufogó nyílást is kaptak fojtás gyanánt. Az N-H típusnál a dob is más, mint a B vagy Enduro típusoké, hiányzik belőle a konfúzor.

Az alábbi táblázatban nagyon jól látható, melyik modell milyen karburátort kapott

| Simson típus | 16N1 típus | 16N3 típus |
| SR 4-2 | 16N1-1 | |
| SR 4-2/1 | 16N1-6 | |
| SR 4-3 | 16N1-3 | |
| SR 4-4 | 16N1-6 | |
| KR51 | 16N1-1 | |
| KR51/1 | 16N1-5 | |
| KR51/2 | 16N1-12 | (16N3-1) |
| S50 | 16N1-8 | |
| S51 | 16N1-11 | 16N3-4, fojtott verzióknál (H40): N3-12 / N3-13 |
| S51/1 | | 16N3-4 |
| S53 | | 16N3-4 |
| S83 | | 16N3-5 |
| S70 | 16N1-11 | 16N3-5 |
| SR50-SR50/1 | | 16N3-2, fojtott verzióknál (H40): N3-12 |
| SR80-SR80/1 | | 16N3-3 |

Fontos, hogy mielőtt a karburátor beállításához kezdenénk, meggyőződtünk arról, hogy a gyertya (elektródhézag), gyújtás megfelelően van beállítva, illetve a motor tökéletes tömítettsége (tömítések, szimeringek) megfelelő, tehát nem kap fals levegőt sehonnan, mert akkor hiába próbálkozunk a beállítással!

16N1:

16N1-X:
1985. decemberig szerelték 16N1-x típusú karburátorokkal az S51-es modelleket. Ezek "nagysúberes" néven is ismertek. Az S51 széria karburátorain a pontos típus a karburátor felszerelt állapotában a bal oldalról olvasható le.

Nézzük hogyan is néz ki, ha leszereljük az úszóházat
A kép forrása: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

1: Indítási keverőcső
2: Tűszelep
3: Főfúvóka
4: Főfúvóka tartó
5: Alapjárati fúvóka

Az úszóház azonos az N1/N3 típusoknál
A kép forrása: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

1: Szivató (indító) fúvóka

Az úszószint kb. akkor jó, ha a képen bal oldalon látható kis "erkély"-ig ér.
Ez eredetileg nem erre a célra lett kitalálva, de kb. ekkor helyes az úszószint, mindenképpen tömítéssel együtt, összeszerelve legyen ennyi a szint, mert ha a tömítést később tesszük közé, illetve a csavarok meghúzásával ez a szint megváltozik.
A szint pontos, gyári értéke és beállítása a cikk alján lévő lehrvideo -ban részletesen megnézhető, több hasznos adattal együtt. További részletek a robbantott ábrán az oldal alja felé.

Metszeti rajz:

1: Benzincső csatlakozása
2: Tűszelep
3: Úszó
4: Benzinszint
5: Üresjárati levegőcsavar
6: Tolattyú (súber) ütközőcsavar
7: Súber (tolattyú)
8: Részterheléstű (súbertű)
9: Keverőcső
10: Főfúvóka
11: Porlasztó

Az N1-es karburátor beállításának menete a következő:

A karburálást mindig üzemmeleg motornál végezzük, a gyújtás helyes beállítása is fontos a művelet előtt:

Beállítjuk a bowden holtjátékát a súberfedélnél, maximum 2mm-re.
Elindítjuk a motort (megfelelő úszószint, fúvókaméretek, tűállás előzőleg beállítva)
Üzemmeleg motornál betekerjük az gáztolattyú ütközőcsavarját (ferde csavar, ami a súbert emeli), amíg megfelelő az üresjárati fordulatszám (nem áll le a motor)
Becsavarjuk ütközésig a levegőcsavart (vízszintes süllyesztett, vagy rugós), majd óvatosan csavarjuk kifelé, amíg egyenletes járás mellett a motor el nem éri a legmagasabb fordulatszámot
Beállítjuk az alapjáratot az ütközőcsavarral a kívánt fordulatszámra (kb. 1200-1600 fordulat/perc)
Ha így nem megfelelő, 1/4-1/3 fordulatot csavarjunk még befelé a levegőcsavaron, picit dúsabb keverék érdekében

Fontos, hogy a levegőcsavar túlzott elzárása olajtöbbletet okoz a keverékben!

A fontosabb tudnivalók az alábbi táblázatból láthatók
forrás: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

| 16N1-X típus | 16N1-1 | 16N1-3 | 16N1-5 | 16N1-6 | 16N1-8 | 16N1-11 | 16N1-12 |
| Főfúvóka mérete | 62 | 80 | 67 | 50 | 72 | 72 | 67 |
| Súbertű fajtája | 04 | 04 | 08 (2A512) | 04 | 09 (2A521) | 10 (2A511) | 08 (2A512) |
| Súbertű helyzete felülről | 3. | 3. | 3. | 3. | 4. | 4. | 3. |
| Alapjárati fúvóka | 35 | 40 | 40 | 40 | 35 | 35 | 35 |
| Alapjárati csavar fordulatra nyitva| 0,5 - 1 | 0,5 - 1 | 0,5 - 1 | 0,5 - 1 | 1 - 2 | 1 - 2 | 1 - 2 |
| Szivató fúvóka mérete | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
| Úszószint | 7±1 mm | 7±1 mm | 7±1 mm | 7±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm |

16N3:

16N3-X
A kép forrása: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

1: Indítási keverőcső
2: Tűszelep
3: Főfúvóka
4: Főfúvóka tartó
5: Alapjárati fúvókát takaró csavar

1986. januárjában jött az új fejlesztés, a 16N3-x sorozat.
Ezeket "kissúberes" vagy "vékonysúberes" néven is szokták emlegetni.
Bár külsőleg szinte megegyezik a régi N1-es típussal, de a működése teljesen más.
Arról nem is beszélve, hogy csökkentett a CO kibocsátása az N1-hez képest, ami persze nem elhanyagolható környezetvédelmi szempontból.

Emellett az üresjárati rendszer teljesen eltér a régi N1-től.
Itt alapjáraton teljesen zárt a súber, nem engedi át a levegőt, ezért is tilos a bowden feszítésével, tehát a súber emelésével állítani az alapjáratot!
A feszítő csavarnak ez esetben csak a holtjáték beállításában van szerepe, aminek kb. 2mm-nek kell lennie.
Ahogy alapjáraton gázt adunk, emeljük a fordulatot, az üresjárati rész megszűnik működni. Így mindenki beláthatja, hogy eredménytelen a bowdennel állítani az alapjáratot. Az N3 karburátor belsejében van egy furat, ennek a járatnak a keresztmetszetét lehet állítani a függőlegesen álló "nagy" csavarral a súberház mellett. Ezt alapjárati levegőcsavarnak nevezik.

Ebben a járatban jut zárt súber esetén a levegő a keverékünkbe.
Található még egy csavar, a szívótoroknál, amivel szintén csak az üresjárat szabályozható.
Ez az apró csavar, az alapjárati keverékcsavar. Ez a csavar gyárilag le van plombázva, ha nem muszáj, ne szedjük ki belőle, mert ezt a gyárban beállították a német mérnökök.

Ha már nincs benne a plomba, és nem megfelelő a porlasztó beállítása, a következőképpen tudjuk beállítani:

A karburálást üzemmeleg motornál végezzük, a gyári értékek közelébe való állításból induljunk ki:

- Eltávolítjuk a plombát az apró üresjárati keverékcsavarról, majd jobbra forgatva ütközésig becsavarjuk. Ezzel teljesen elzárjuk az üresjárati keverékcsatornát, amitől a motorunk le fog állni.
- Csavarjuk vissza balra három teljes fordulatot
- Ezután a levegőcsavart(fordulatszám állító) finoman állítsuk be, úgy, hogy a motor egyenletesen járjon.
- Most kezdjük el finoman zárni az apró keverékcsavart, addig, amíg a motorunk felpörög, és elér egy maximális fordulatot, majd ettől a helyzettől finoman forgassuk vissza a csavart kb. negyed fordulatot. Ha ez megvan, a függőleges levegőcsavar becsavarásával csökkenthetünk, kicsavarásával emelhetjük a Simson alapjáratát a kívánt mértékre.
- Visszaplombázzuk a pici keverékcsavart

A fontosabb tudnivalók az alábbi táblázatból láthatók
forrás: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

(Az N3-12 / N3-13 típusokat a fojtott S51 és SR50 verziók kapták. Rövidebb a tolattyúsház az N3-4-hez képest, ezáltal nem lehet teljes gázzal sem teljesen felemelni a súbert)

| 16N3-X típus | 16N3-1 | 16N3-2 | 16N3-3 | 16N3-4 | 16N3-5 | 16N3-11 | 16N3-12 | 16N3-13 |
| Főfúvoka mérete | 70 | 70 | 72 | 70 | 72 | 67 | 72 | 70 |
| Tű helyzete felülről | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. |
| Alapjárati fúvóka mérete | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
| Alapjárati levegőcsavar fordulatra nyitva | 2 - 2,5 | 2 - 2,52 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 |
| Alapjárati kicsi keverékcsavar (fordulat) | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Szivató fúvóka mérete | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
| Úszószint | 7±1 mm | 7±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm |
| Tű típusa | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 |

16N3 hosszanti metszete
forrás: Horváth Miklós

kattintással nagyítható

Most pedig jöjjenek a karburátorok robbantott ábrái, hogy jobban látható legyen a felépítésük
forrás: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

16N1 sorozat:

kattintással nagyítható

1: Bowden feszítő csavar
2: Anya
3: Szívató csúszófedél
4: Rugó
5: Indítótolattyú
6: Tömítő pogácsa
7: Karburátor felső rész
8: Úszóház tömítés
9: Tűszelep tömítés
10: Tűszelep
11: Főfúvóka
12: Indítófúvóka (szívatófúvóka)
13: Úszóház
14: M4x14 hengeres fejű csavar
15: Úszó
16: Úszó tengely (stift)
17: Alapjárati fúvóka
18: Keverőcső
19: Levegőcsavar
20: Levegőcsavar
21: Levegőcsavar (süllyesztett)
22: O gyűrű 3x2
23: Rugó
24: Rugó
25: Tolattyú ütközőcsavar
26: Rugó
27: Súber (tolattyú)
28: Szellőztetőcső
29: Súbertű (részterheléstű)
30: Tűtartó lemez
31: Rugó
32: Súberfedél

16N3 sorozat:

kattintással nagyítható

1: Bowden feszítő csavar
2: Anya
3: Szívató "csúszófedél"
4: Rugó
5: Indítótolattyú
6: Gumi pogácsa
7: Súberfedél
8: Rugó
9: Biztosító "alátét"
10: Súbertű (részterheléstű)
11: Apró rugó a tűhöz
12: Tű támasztó
13: Súber (tolattyú)
14: Súbertű lemez
15: Alapjárati levegőcsavar
16: Rugó
17: Plomba
18: Keverékcsavar
19: Rugó
20: Hengeres fejű csavar M4x14
21: Karburátor felső rész
22: Úszó stift(tengely)
23: Keverőcső (főfúvóka tartó)
24: Főfúvóka
25: Alapjárati fúvóka
26: Alapjárati fúvókát takaró csavar
27: Tűszelep
28: Úszó
29: Úszóház tömítés
30: Úszóház
31: Indító fúvóka
32: O gyűrű 10,3x13,3
33: Szellőzőcső

Végezetül egy eredeti német videó a gyártótól, az N3 típus beállításáról ( az úszószint beállítás egyezik az N1-essel is )

link

A böngésző helyi tárolója betelt.