Magyar
Registration
bld 2015.04.02 Haász Miki
simsonbolt
igol
fer-vill
Every user on this site takes full responsibility for their respective content.
All rights reserved for all the articles on the site.
Tudástár Javítási leírások Motor Karburátor tudnivalók Vizsi Pál

Karburátor tudnivalók. - Perge Dénes

Az S51-es simsonokat alapjában véve kétféle karburátor típussal szerelték.
Ezek a 16N1, és 16N3 típusok.
Ezeken belül volt több altípus is, de ezek csak kevés dologban térnek el egymástól, a felépítésük gyakorlatilag megegyezik.
A KR51/2 Schwalbe és SR50 típusok kaptak módosított változatot, de a 70ccm-es modellek is módosított verziót kaptak ezekből.
Magyarországra fojtott S51/1B-H40 illetve SR51/1B-H40 típusjelű motorok is érkeztek, melyek fojtottak voltak, akár csak az S51N-H típus. Ezek rövidebb tolattyús házzal ellátott karburátort kaptak, melyben nem emelhető fel teljesen a súber, ezáltal nem lehet teljes gázt adni neki. N1-es karburátornál régen az N-H típusnál ezt egy kivehető karikával oldották meg. A fojtott példányok hosszabb kipufogókönyököt, a henger perselyében alacsonyabb kipufogó nyílást is kaptak fojtás gyanánt. Az N-H típusnál a dob is más, mint a B vagy Enduro típusoké, hiányzik belőle a konfúzor.

Az alábbi táblázatban nagyon jól látható, melyik modell milyen karburátort kapott

| Simson típus | 16N1 típus | 16N3 típus |
| SR 4-2 | 16N1-1 | |
| SR 4-2/1 | 16N1-6 | |
| SR 4-3 | 16N1-3 | |
| SR 4-4 | 16N1-6 | |
| KR51 | 16N1-1 | |
| KR51/1 | 16N1-5 | |
| KR51/2 | 16N1-12 | (16N3-1) |
| S50 | 16N1-8 | |
| S51 | 16N1-11 | 16N3-4, fojtott verzióknál (H40): N3-12 / N3-13 |
| S51/1 | | 16N3-4 |
| S53 | | 16N3-4 |
| S83 | | 16N3-5 |
| S70 | 16N1-11 | 16N3-5 |
| SR50-SR50/1 | | 16N3-2, fojtott verzióknál (H40): N3-12 |
| SR80-SR80/1 | | 16N3-3 |

Fontos, hogy mielőtt a karburátor beállításához kezdenénk, meggyőződtünk arról, hogy a gyertya (elektródhézag), gyújtás megfelelően van beállítva, illetve a motor tökéletes tömítettsége (tömítések, szimeringek) megfelelő, tehát nem kap fals levegőt sehonnan, mert akkor hiába próbálkozunk a beállítással!

16N1:

16N1-X:
1985. decemberig szerelték 16N1-x típusú karburátorokkal az S51-es modelleket. Ezek "nagysúberes" néven is ismertek. Az S51 széria karburátorain a pontos típus a karburátor felszerelt állapotában a bal oldalról olvasható le.

Nézzük hogyan is néz ki, ha leszereljük az úszóházat
A kép forrása: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

1: Indítási keverőcső
2: Tűszelep
3: Főfúvóka
4: Főfúvóka tartó
5: Alapjárati fúvóka

Az úszóház azonos az N1/N3 típusoknál
A kép forrása: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

1: Szivató (indító) fúvóka

Az úszószint kb. akkor jó, ha a képen bal oldalon látható kis "erkély"-ig ér.
Ez eredetileg nem erre a célra lett kitalálva, de kb. ekkor helyes az úszószint, mindenképpen tömítéssel együtt, összeszerelve legyen ennyi a szint, mert ha a tömítést később tesszük közé, illetve a csavarok meghúzásával ez a szint megváltozik.
A szint pontos, gyári értéke és beállítása a cikk alján lévő lehrvideo -ban részletesen megnézhető, több hasznos adattal együtt. További részletek a robbantott ábrán az oldal alja felé.

Metszeti rajz:

1: Benzincső csatlakozása
2: Tűszelep
3: Úszó
4: Benzinszint
5: Üresjárati levegőcsavar
6: Tolattyú (súber) ütközőcsavar
7: Súber (tolattyú)
8: Részterheléstű (súbertű)
9: Keverőcső
10: Főfúvóka
11: Porlasztó

Az N1-es karburátor beállításának menete a következő:

A karburálást mindig üzemmeleg motornál végezzük, a gyújtás helyes beállítása is fontos a művelet előtt:

Beállítjuk a bowden holtjátékát a súberfedélnél, maximum 2mm-re.
Elindítjuk a motort (megfelelő úszószint, fúvókaméretek, tűállás előzőleg beállítva)
Üzemmeleg motornál betekerjük az gáztolattyú ütközőcsavarját (ferde csavar, ami a súbert emeli), amíg megfelelő az üresjárati fordulatszám (nem áll le a motor)
Becsavarjuk ütközésig a levegőcsavart (vízszintes süllyesztett, vagy rugós), majd óvatosan csavarjuk kifelé, amíg egyenletes járás mellett a motor el nem éri a legmagasabb fordulatszámot
Beállítjuk az alapjáratot az ütközőcsavarral a kívánt fordulatszámra (kb. 1200-1600 fordulat/perc)
Ha így nem megfelelő, 1/4-1/3 fordulatot csavarjunk még befelé a levegőcsavaron, picit dúsabb keverék érdekében

Fontos, hogy a levegőcsavar túlzott elzárása olajtöbbletet okoz a keverékben!

A fontosabb tudnivalók az alábbi táblázatból láthatók
forrás: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

| 16N1-X típus | 16N1-1 | 16N1-3 | 16N1-5 | 16N1-6 | 16N1-8 | 16N1-11 | 16N1-12 |
| Főfúvóka mérete | 62 | 80 | 67 | 50 | 72 | 72 | 67 |
| Súbertű fajtája | 04 | 04 | 08 (2A512) | 04 | 09 (2A521) | 10 (2A511) | 08 (2A512) |
| Súbertű helyzete felülről | 3. | 3. | 3. | 3. | 4. | 4. | 3. |
| Alapjárati fúvóka | 35 | 40 | 40 | 40 | 35 | 35 | 35 |
| Alapjárati csavar fordulatra nyitva| 0,5 - 1 | 0,5 - 1 | 0,5 - 1 | 0,5 - 1 | 1 - 2 | 1 - 2 | 1 - 2 |
| Szivató fúvóka mérete | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
| Úszószint | 7±1 mm | 7±1 mm | 7±1 mm | 7±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm |

16N3:

16N3-X
A kép forrása: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

1: Indítási keverőcső
2: Tűszelep
3: Főfúvóka
4: Főfúvóka tartó
5: Alapjárati fúvókát takaró csavar

1986. januárjában jött az új fejlesztés, a 16N3-x sorozat.
Ezeket "kissúberes" vagy "vékonysúberes" néven is szokták emlegetni.
Bár külsőleg szinte megegyezik a régi N1-es típussal, de a működése teljesen más.
Arról nem is beszélve, hogy csökkentett a CO kibocsátása az N1-hez képest, ami persze nem elhanyagolható környezetvédelmi szempontból.

Emellett az üresjárati rendszer teljesen eltér a régi N1-től.
Itt alapjáraton teljesen zárt a súber, nem engedi át a levegőt, ezért is tilos a bowden feszítésével, tehát a súber emelésével állítani az alapjáratot!
A feszítő csavarnak ez esetben csak a holtjáték beállításában van szerepe, aminek kb. 2mm-nek kell lennie.
Ahogy alapjáraton gázt adunk, emeljük a fordulatot, az üresjárati rész megszűnik működni. Így mindenki beláthatja, hogy eredménytelen a bowdennel állítani az alapjáratot. Az N3 karburátor belsejében van egy furat, ennek a járatnak a keresztmetszetét lehet állítani a függőlegesen álló "nagy" csavarral a súberház mellett. Ezt alapjárati levegőcsavarnak nevezik.

Ebben a járatban jut zárt súber esetén a levegő a keverékünkbe.
Található még egy csavar, a szívótoroknál, amivel szintén csak az üresjárat szabályozható.
Ez az apró csavar, az alapjárati keverékcsavar. Ez a csavar gyárilag le van plombázva, ha nem muszáj, ne szedjük ki belőle, mert ezt a gyárban beállították a német mérnökök.

Ha már nincs benne a plomba, és nem megfelelő a porlasztó beállítása, a következőképpen tudjuk beállítani:

A karburálást üzemmeleg motornál végezzük, a gyári értékek közelébe való állításból induljunk ki:

- Eltávolítjuk a plombát az apró üresjárati keverékcsavarról, majd jobbra forgatva ütközésig becsavarjuk. Ezzel teljesen elzárjuk az üresjárati keverékcsatornát, amitől a motorunk le fog állni.
- Csavarjuk vissza balra három teljes fordulatot
- Ezután a levegőcsavart(fordulatszám állító) finoman állítsuk be, úgy, hogy a motor egyenletesen járjon.
- Most kezdjük el finoman zárni az apró keverékcsavart, addig, amíg a motorunk felpörög, és elér egy maximális fordulatot, majd ettől a helyzettől finoman forgassuk vissza a csavart kb. negyed fordulatot. Ha ez megvan, a függőleges levegőcsavar becsavarásával csökkenthetünk, kicsavarásával emelhetjük a Simson alapjáratát a kívánt mértékre.
- Visszaplombázzuk a pici keverékcsavart

A fontosabb tudnivalók az alábbi táblázatból láthatók
forrás: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

(Az N3-12 / N3-13 típusokat a fojtott S51 és SR50 verziók kapták. Rövidebb a tolattyúsház az N3-4-hez képest, ezáltal nem lehet teljes gázzal sem teljesen felemelni a súbert)

| 16N3-X típus | 16N3-1 | 16N3-2 | 16N3-3 | 16N3-4 | 16N3-5 | 16N3-11 | 16N3-12 | 16N3-13 |
| Főfúvoka mérete | 70 | 70 | 72 | 70 | 72 | 67 | 72 | 70 |
| Tű helyzete felülről | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. |
| Alapjárati fúvóka mérete | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
| Alapjárati levegőcsavar fordulatra nyitva | 2 - 2,5 | 2 - 2,52 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 | 2 - 2,5 |
| Alapjárati kicsi keverékcsavar (fordulat) | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Szivató fúvóka mérete | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
| Úszószint | 7±1 mm | 7±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm | 8±1 mm |
| Tű típusa | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 | 2B511 |

16N3 hosszanti metszete
forrás: Horváth Miklós

kattintással nagyítható

Most pedig jöjjenek a karburátorok robbantott ábrái, hogy jobban látható legyen a felépítésük
forrás: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de

16N1 sorozat:

kattintással nagyítható

1: Bowden feszítő csavar
2: Anya
3: Szívató csúszófedél
4: Rugó
5: Indítótolattyú
6: Tömítő pogácsa
7: Karburátor felső rész
8: Úszóház tömítés
9: Tűszelep tömítés
10: Tűszelep
11: Főfúvóka
12: Indítófúvóka (szívatófúvóka)
13: Úszóház
14: M4x14 hengeres fejű csavar
15: Úszó
16: Úszó tengely (stift)
17: Alapjárati fúvóka
18: Keverőcső
19: Levegőcsavar
20: Levegőcsavar
21: Levegőcsavar (süllyesztett)
22: O gyűrű 3x2
23: Rugó
24: Rugó
25: Tolattyú ütközőcsavar
26: Rugó
27: Súber (tolattyú)
28: Szellőztetőcső
29: Súbertű (részterheléstű)
30: Tűtartó lemez
31: Rugó
32: Súberfedél

16N3 sorozat:

kattintással nagyítható

1: Bowden feszítő csavar
2: Anya
3: Szívató "csúszófedél"
4: Rugó
5: Indítótolattyú
6: Gumi pogácsa
7: Súberfedél
8: Rugó
9: Biztosító "alátét"
10: Súbertű (részterheléstű)
11: Apró rugó a tűhöz
12: Tű támasztó
13: Súber (tolattyú)
14: Súbertű lemez
15: Alapjárati levegőcsavar
16: Rugó
17: Plomba
18: Keverékcsavar
19: Rugó
20: Hengeres fejű csavar M4x14
21: Karburátor felső rész
22: Úszó stift(tengely)
23: Keverőcső (főfúvóka tartó)
24: Főfúvóka
25: Alapjárati fúvóka
26: Alapjárati fúvókát takaró csavar
27: Tűszelep
28: Úszó
29: Úszóház tömítés
30: Úszóház
31: Indító fúvóka
32: O gyűrű 10,3x13,3
33: Szellőzőcső

Végezetül egy eredeti német videó a gyártótól, az N3 típus beállításáról ( az úszószint beállítás egyezik az N1-essel is )

link

The browser's localstorage quota is exceeded.